Terug

“Jij bent een topper! Nee jíj bent een topper”

Amanuel vond via jobcoaches en forfaitaire loonkostensubsidie een baan bij Albert Heijn, waar hij dankzij zijn inzet, begeleiding en teamwork succesvol groeit en zich ontwikkelt.

Deel op social media

De vliegende start van Amanuel bij Albert Heijn

Het is een rustige woensdagochtend als Amanuel aan het werk is. In de Amsterdamse Albert Heijn-winkel aan de Van Limburg Stirumstraat doen klanten hun boodschappen en worden er diverse artikelen in het mandje gedaan. Voor Amanuel die zich soepel beweegt tussen klanten is de dag dan al goed op gang. “Ik begin om 07:00 uur met de zuivel, dus melk, yoghurt, dat soort dingen. Daarna komen er steeds meer collega’s binnen en vullen we ook de Bonus-aanbiedingen aan”, zegt Amanuel geroutineerd. “Zodra de vrachtwagen komt, stop ik met wat ik doe om de levering aan te nemen. Dat is dan voor de diepvries, die ik dan ook weer ga vullen.” Dat hij pas sinds een paar weken rondloopt is hem niet aan te zien. Hij weet alles te vinden in het filiaal, kent het ritme van de dag en wordt door zijn collega’s als een vast onderdeel van het team gezien. Supermarktmanager Trevor Meijer vertelt trots over hem: “Hij heeft de juiste instelling, de juiste mindset”.

“Hij heeft de juiste instelling, de juiste mindset”

Supermarktmanager Trevor Meijer

Van tegenslag…

Amanuel is niet via de standaardroute bij Albert Heijn komen werken. Dat hij lang op zoek is geweest naar werk nadat hij in Nederland is gekomen vanuit Eritrea zorgde voor best wat stress. Want werken, dat wilde hij absoluut, maar de realiteit bleek weerbarstig. “Ik zocht naar werk in de schoonmaak, maar door mijn astma is dat lastig. Ik dacht: ik wil werken, wat het ook is. Maar het lukte gewoon niet,” legt hij uit. Na deze teleurstellingen meldde Amanuel zich bij het jobcenter van de gemeente Amsterdam om te solliciteren. In samenspraak met de jobcentercoach en de klantbegeleider werd hij in contact gebracht met Carlijn van Hengstum, een jobcoach die het verschil zou maken: “Ik zag dat Amanuel ontzettend gemotiveerd was, maar dat hij vooral een werkplek nodig had die bij hém past, gezien de uitdagingen die hij heeft met zijn gezondheid. Het moest iets zijn waar hij niet alleen “fit” zou blijven, maar ook kon groeien; een kans op duurzaam werk” aldus Carlijn.

“Ik zag dat Amanuel ontzettend gemotiveerd was, maar dat hij vooral een werkplek nodig had die bij hém past”

Jobcoach Carlijn van Hengstum

…naar een vliegende start

Amanuel werd via het Werkgeversservicepunt Groot Amsterdam door Carlijn bij Albert Heijn voorgesteld. Trevor, de supermarktmanager van Albert Heijn, herinnert het zich nog goed: “De interne jobcoach (specialist inclusiviteit) van Albert Heijn, Yoni Overmeer, belde mij: of ik een plek had voor een enthousiaste medewerker? Ik dacht – tuurlijk, laat hem maar langskomen!”

Na een kennismaking kon Amanuel vrijwel direct aan de slag. Bij de start kwam er veel op hem af: nieuwe collega’s, het leren van de werkzaamheden en het wennen aan de fysieke belasting van een fulltime functie. Maar Amanuel zette door en heeft zijn draai gevonden: “Ik dacht, ik ga het proberen. Ik weet nog niet zoveel over werken hier in Nederland, en ik dacht ook – ben ik wel geschikt voor Albert Heijn? Maar de eerste week ging goed, de tweede ging goed, derde week ging goed, en ik dacht echt – oh dit is top! Dit is een hele goede plek voor mij!”

Yoni signaleerde dit eveneens : “Ik zag aan Amanuel dat hij heel graag alles goed wil doen. Hij is mega betrokken en trekt veel werkzaamheden naar zich toe.” Dat het belangrijk is om de ruimte te krijgen om zijn draai te vinden heeft Yoni goed uitgelegd aan Amanuel: “We hebben besproken met elkaar dat werk leuk moet blijven en hij soms best op de rem mag staan om zijn eigen grenzen te bewaken. Als ik hem nu weken later zie, dan zie ik veel meer rust en vertrouwen. Hij heeft zijn plek gevonden, is echt onderdeel van het team en heeft een lach op zijn gezicht. Dat vind ik zo prachtig om te zien!”

“Hij is mega betrokken en trekt veel werkzaamheden naar zich toe”

Interne jobcoach & specialist inclusiviteit Yoni Overmeer

Ondersteuning én teamwork essentieel

Dankzij de inzet van forfaitaire loonkostensubsidie, kán Amanuel ook die tijd en ruimte nemen om zich te ontwikkelen. Daarin is de steun die hij krijgt van zijn manager Trevor onmisbaar: “Hij is echt vrolijk en hij is echt een topper! Ik noem hem niet supermarktmanager, maar SUPERmanager!” Terwijl Trevor dit compliment blozend ontvangt, vult Amanuel aan: “Kijk, voor mij is het allerleukste hier de mensen. Mijn team. Want het is niet altijd makkelijk. Maar samen met collega’s, met je team, door elkaar te helpen, wordt het makkelijker en dat maakt je dag dan weer goed.” Amanuel tegen Trevor: “Ja, je bent een topper.” “Née, jíj bent een topper!” antwoord Trevor breed lachend.

Amanuel weet nu goed wat hij nodig heeft en durft dit ook aan te geven. Zo heeft hij geleerd om grenzen te bewaken en te zorgen dat werk ook leuk blijft. Yoni zegt hierover: “In het begin was hij een beetje aan het struggelen, waarbij ik dacht ‘oh ik moet hem beschermen’, terwijl hij eigenlijk heel goed zélf aan kon geven wat hij nodig heeft. Eigenlijk wilde hij gewoon even z’n ei kwijt”. Trevor vult aan: “Ik vind het echt belangrijk om iedereen de juiste en persoonlijke aandacht te geven. Dat probeer ik ook aan te geven bij het team, kom gewoon naar me toe. Je hoeft niet meteen de allersnelste te zijn, de allerbeste in wat je doet. Dat we voor elkaar klaar staan en collegiaal zijn: dát is belangrijk!”

“Ik ben blij hier. Het is een goede plek om mezelf verder te ontwikkelen”

Amanuel

De kracht van doorzettingsvermogen

“Amanuel voelt zich erg verantwoordelijk in zijn baan en dat siert hem enorm. Hij doet het super goed, we zijn erg blij met hem bij Albert Heijn en ik hoop dat hij nog lang bij ons blijft.” zegt Yoni. De inzet en betrokkenheid van Amanuel zijn ook de andere teamleden niet onopgemerkt gebleven. Zijn collega’s zijn enthousiast over hem, en zelfs na een korte periode heeft hij indruk gemaakt: “Een collega vroeg me laatst of Amanuel al een vast contract kon krijgen,” lacht Trevor. Dit toont aan hoezeer hij gewaardeerd wordt.

Amanuel zelf is dankbaar voor de kansen die hij heeft gekregen. Hij ziet een toekomst bij Albert Heijn en wil graag blijven groeien in zijn werk. “Ik ben blij hier. Het is een goede plek om mezelf verder te ontwikkelen. ”I’m always grateful for the jobcoach, voor Yoni. Door hun idee [Carlijn en Yoni, red.] ben ik hier gekomen. En ik ben met goede mensen, goede collega’s en een goede manager. Dus ik ben echt heel tevreden. Ik geloofde niet in het begin dat ik het zou halen. Maar ik dacht van oké, ik ga het proberen. Ik ben echt happy.” Zijn doorzettingsvermogen en positieve houding inspireren iedereen om hem heen. De samenwerking van jobcoaches van de gemeente Amsterdam en Albert Heijn en het inzetten van (forfaitaire) loonkostensubsidie zorgen ervoor dat werknemers die zich graag willen ontwikkelen daar ruimte en tijd voor krijgen. En niet te vergeten filiaalmanagers die de mens achter de medewerker zien. “Zo maak je niet alleen werknemers sterker, ook teams en hele organisaties groeien hiervan” zegt Yoni. “En dat is het mooiste: dat iedereen een kans krijgt om zich op welk vlak dan ook te ontwikkelen!”

Meer weten over forfaitaire loonkostensubsidie?

Bekijk dan de online factsheet van het Werkgeversservicepunt Groot Amsterdam, of neem contact met ons op via e-mail.