“Mensen helpen vind ik leuk”
Dankzij de forfaitaire loonkostensubsidie werkt Oecha als pleinconciërge bij het AMC en bloeide zij op door goede begeleiding en steun.
Oecha bloeit op bij het AMC
Sinds januari 2024 werkt Oecha met veel plezier als pleinconciërge in het Amsterdam UMC, locatie AMC. Deze stap in haar loopbaan is mede mogelijk gemaakt door de zogenoemde forfaitaire loonkostensubsidie, een regeling die werkgevers helpt om mensen met een ondersteuningsbehoefte in dienst te nemen. De subsidie biedt gedurende de eerste zes maanden 50% van het minimumloon als compensatie voor de verminderde productiviteit van de werknemer. Dit geeft kandidaten zoals Oecha de ruimte om op hun eigen tempo te groeien in hun nieuwe werkomgeving.
Van de tandarts naar het AMC
Oecha’s loopbaanverhaal kende enkele hobbels. Na haar baan bij een tandarts verloren te hebben, was ze enkele maanden werkloos. Het was in die periode dat ze in contact kwam met Sherilyn Boorsma, haar jobcoach vanuit de gemeente Amsterdam. “Sherilyn hielp me enorm. Ze gaf me een lijst met vacatures, en na een paar gesprekken stelde ze voor dat ik als pleinconciërge in het AMC kon gaan werken. Ik wist niet precies wat die functie inhield, maar het leek me interessant, ook omdat het ziekenhuis dicht bij mijn huis is” zegt Oecha.
“Na de rondleiding en uitleg over de functie kon ik beginnen”
Oecha
Een nieuwe uitdaging
De eerste tijd in het AMC was wennen. Oecha legt uit: “Het is een groot ziekenhuis en in het begin was ik vaak onzeker. Er zijn zoveel mensen en soms voelde ik me wat verloren. Maar na twee maanden begon ik mijn draai te vinden. Dat het een groot ziekenhuis is, overvalt de bezoeker natuurlijk ook wel eens. Ik help ze dan met hun vragen over waar ze heen moeten, en dat ze zich welkom en op hun gemak voelen. Iemand vroeg ook eens waar de snijzalen zijn! Eerst dacht ik hè, wat is dat dan? Maar het bestaat echt, we hebben het toen samen gevonden op de plattegrond! Dat contact met mensen vind ik het leukste aan mijn werk.”
Oecha wordt in haar traject ook ondersteund door Shirley Wolfgang, één van haar begeleiders vanuit Pantar. Shirley ziet de ontwikkeling die Oecha doormaakt duidelijk terug: “Oecha is een vriendelijke en behulpzame medewerker. In het begin was ze nog wat onzeker en verlegen, maar inmiddels stelt ze vragen en durft ze meer initiatief te nemen. Ze is een waardevolle aanvulling voor het team hier” vertelt ze.
“Mijn belangrijkste taak is dat de binnenkomst voor de bezoekers van het ziekenhuis zo aangenaam mogelijk is. Dus dat het hier netjes blijft, door bijvoorbeeld het opruimen en schoonmaken van koffievlekken of gevallen broodjes, hoort er ook bij. Ik mag ook zelf bekijken waar het ’t hardste nodig is; bij de hoofdingang, het restaurant of bijvoorbeeld de apotheek. Mijn stappenteller komt wel elke dag boven de 10.000!” lacht Oecha.
“Als je ergens mee zit of wilt praten, kan je naar collega’s komen”
Shirley Wolfgang – werkbegeleider Pantar
Ondersteuning en groei
Oecha’s jobcoach Sherilyn heeft haar begeleid vanaf het begin van het traject. Zij vertelt: “Het was belangrijk om Oecha stap voor stap te begeleiden. We hebben haar geholpen om de functie van pleinconciërge beter te begrijpen en de werkcultuur in het AMC eigen te maken. Het feit dat ze nu zelfvertrouwen heeft opgebouwd en echt haar plek heeft gevonden, is een groot succes.”
Shirley van Pantar ziet ook hoe Oecha blijft groeien: “Ze heeft verschillende cursussen gevolgd, waaronder een gastvrijheidstraining en een schoonmaakcursus. Ook heeft ze geleerd om om te gaan met situaties waar agressie bij komt kijken, iets wat helaas soms voorkomt in een ziekenhuis.” “De begeleiding die ik kreeg was precies wat ik nodig had om te groeien,” zegt Oecha trots.
“Oecha is een doorzetter. Ze is inmiddels gewend aan haar werk in het AMC en ik ben ervan overtuigd dat ze hier een mooie toekomst tegemoet gaat.”
Sherilyn Boorsma – jobcoach gemeente Amsterdam
Op de vraag wat haar plannen voor de toekomst zijn, antwoordt Oecha met een lach: “Ik vind het fijn om mensen te helpen. Dat is echt wat ik het leukste vind aan mijn werk. Ik wil graag doorgaan in deze richting en mezelf blijven ontwikkelen, misschien wel meer voor de patiënten kunnen betekenen.”
Oecha’s verhaal is een prachtig voorbeeld van hoe de juiste begeleiding en ondersteuning – zowel financieel als persoonlijk – iemand met een ondersteuningsbehoefte kan helpen om te bloeien in een werkomgeving.
Meer weten over forfaitaire loonkostensubsidie?
Bekijk dan de online factsheet van het Werkgeversservicepunt Groot Amsterdam, of neem contact met ons op via e-mail.