Afonso’s filosofie trekt volle zalen bij Pathé City

Je sterkste eigenschap blijkt soms je grootste valkuil. Dat bewijst het verhaal van de Afonso Lima (60). Zijn jobcoach, Beatrice Demirdjian van de gemeente Amsterdam drukte hem op het hart ‘naar zichzelf te luisteren’. Want in zijn drive om mensen te helpen moest zijn door artrose geplaagde lichaam het nogal eens ontgelden. Bij Pathé City kreeg hij de kans om als gastheer zijn talent in te zetten, in de juiste balans. Manager Berry Westen. ‘Hij is onze gastheer van het jaar!’

Wie enigszins gevoelig is voor de charmes van een goede gastheer, valt als een blok voor de Braziliaanse Afonso. Hij houdt de deur voor je open, pakt je jas aan, begeleidt je zo nodig naar de lift en deelt en passant de laatste filmrecensies met je. Een glimlach met een stralende rij tanden krijg je er gratis bij. En nee, dit is niet overdreven. Afonso geeft je echt het gevoel thuis te zijn. Afonso: ‘Ik vind het geweldig om mensen een fijne avond te bezorgen.’

Manager Berry: ‘Bezoekers keren eerder terug vanwege Afonso’s service’

Voorbeeldfunctie

Dat is volgens manager Berry Westen meer mensen opgevallen: ‘We draaien veel filmhuisfilms die een wat ouder publiek trekken. Er komen ook veel vaste bezoekers bij ons. Zij kunnen een gastheer als Afonso erg waarderen. Hij neemt de tijd voor je. Mensen vinden dat prettig. Sinds Afonso bij ons werkt, komen mensen eerder terug en daardoor zijn ook de bezoekersaantallen gestegen. Hij wordt dan ook regelmatig genoemd in onze tevredenheidsenquetes. En de jongere medewerkers volgen zijn gedrag. Afonso heeft ook een voorbeeldfunctie.’

Vertrouwen

Wie denkt dat Afonso al jaren bij de bioscoop werkt heeft het mis. Tot april vorig jaar zat hij thuis als gevolg van zijn artroseklachten en kwam in contact met het Werkgeversservicepunt Groot Amsterdam. Afonso: ‘Dankzij de begeleiding van Beatrice Demirdjian heb ik weer vertrouwen gekregen.’ Dat vertrouwen kwam vooral toen het contact met Berry werd gelegd. Berry: ‘Ik had nog niet gezegd dat ik een bijzondere gastheer zocht of hij stond al op de stoep!’

Alfonso en Berry Westen

Manager Berry: ‘Afonso wordt zelfs genoemd in onze tevredenheidsenquetes’

Gestoei met vaststelling loonwaarde

Berry zag al snel dat Afonso geknipt was als gastheer. Hij creëerde een functieomschrijving waarin zwaardere klussen als tillen waren uitgesloten. ‘Ik vind het belangrijk dat mensen als Afonso kunnen meedoen. En bovendien is hij echt een aanwinst. Die paar zwaardere klussen kunnen we met de rest van ons jonge team makkelijk af.’ Na wat gestoei met het vaststellen van de loonwaarde op deze aangepaste functie, had Berry de gastheer die hij wilde.

Gastheer van het jaar

De tot voor kort ongekroonde koning van de gastvrijheid bij Pathé kreeg in december een officiële erkenning van het team van veertig medewerkers. Afonso, stralend: ‘Ik ben verkozen tot gastheer van het jaar. Ik draag nu met nog meer trots mijn uniform. Maar uiteindelijk doe ik het voor de mensen. Laatst sprak ik een dame die steeds vroeg ‘Wat zeg je?’ Waarop ik vroeg of ze niet goed kon horen. Dat klopte. Ik heb haar toen gewezen op de koptelefoons voor slechthorenden die we bij Pathé hebben. Ze was zo dankbaar. Ze zei: ‘Er is een wereld voor me opengegaan’.

Afonso: ‘Ik ben verkozen tot gastheer van het jaar’