‘Hoe wordt Sociaal Ondernemen de norm?’

Verslag Winterevent donderdag 28 januari 2021: Het winterevent met als thema ‘Hoe wordt Sociaal Ondernemen de norm?’ van de Sociaal Werkkoepel Amsterdam op donderdag 28 januari jl. was, net als het zomerevent, anders dan andere jaren.

De mooie, maar wel wat lege zaal in het Felix Meritis stond in nauwe verbinding met een volle chatroom die live kon meepraten. Meer dan 80 enthousiaste en actieve deelnemers deden mee met de stellingen en discussies die dit thema ‘sociaal ondernemen’ met zich meebracht.

De middag werd professioneel begeleid door Eva Weel, gespreksleider bij Gemeente Amsterdam.

SWK event amsterdam

En ze vroeg Erwin Schut, Programmamanager Sociaal Werkkoepel Amsterdam (SWK), over de laatste ontwikkelingen van sociaal werk. Ondanks de coronacrisis zijn er gelukkig banen bijgekomen en voornamelijk bij de doelgroep van Beschut Werk zie je de groei goed, gaf hij aan. Het geluk is namelijk dat 65% van de werkenden niet in de geraakte sectoren zoals de evenementen en horecasector werkt.

interactie event kees klomp

Onze hoofdspreker en panelleider Kees Klomp, lector Betekeniseconomie bij het Kenniscentrum Business Innovation van de Hogeschool Rotterdam.

Hij volgde met een interessante keynote waarbij hij stelde dat onze ontwrichte economie teveel de nadruk heeft gelegd op welvaart in plaats van welzijn. Er wordt steeds meer van de economie studenten van deze tijd verwacht dat zij rekening houden met het sociale ondernemen en de ecologische gevolgen die ondernemen met zich meebrengt. Dit geeft hij ook aan tijdens het interview dat we deze middag met hem hielden.

Lees hier meer over Kees Klomp.

Volop interactie met panel en deelnemers over het thema ‘sociaal ondernemen’:

winterevent sociaal ondernemen
event sociaal ondernemen

Deze stellingen werden ook aan het panel voorgelegd. Zoals deze stelling:

Is sociaal ondernemen in de betekeniseconomie een pleonasme?

Is sociaal ondernemen in de betekeniseconomie een kans voor heel ondernemend Nederland?

Het panel bestond uit 3 inspirerende sprekers:

Bulent Dogan, oprichter van BMS Security. Bulent vertelde dat hij vroeger zelf in de toen geheten ‘kaartenbak’ zat. Destijds werd hij door de gemeente geplaatst in de beveiliging en na 17 jaar ervaring opgedaan te hebben, wilde hij zijn eigen beveiligingsbedrijf starten. Uiteraard wel sociaal ondernemend.

BMS security

Wibe Smulders, oprichter van Social Capital. ‘Het is een jong en ambitieus bedrijf, ontstaan vanuit een gedeelde visie van Heineken Nederland en twee elkaar aanvullende sociale ondernemingen: Happy Tosti en Milieuwerk. Het is onze gezamenlijke ambitie om op een vernieuwende wijze bij te dragen aan een inclusieve arbeidsmarkt door mensen met een zichtbare of onzichtbare arbeidsbeperking aan een betaalde baan te helpen’ aldus Wibe.

En het derde panellid:

Sabine Kam-Schuil, Social Capital Lead bij Heineken legde uit hoe zij de afgelopen 2 jaar er hard aan heeft gewerkt om intern draagvlak te krijgen. En juist bottom-up, vanuit de werknemers op de vloer zelf. De directe collega’s hadden hun praktische bezwaren in het begin, maar er is nu zeker ‘employer engagement’ over hun inclusieve werkvloer.

Kees vroeg aan alle 3 de panelleden tot slot nog een praktische tip om mee te geven aan de organisaties die nu ook de omslag gaan maken naar sociaal ondernemen.

‘Kijk naar mogelijkheden om samen te werken. Zijn er partners waar je dit samen mee wilt en kunt oppakken?’

tip van sabine kam-Schuil van heineken en wibe smulders van social capital
sociaal ondernemen amsterdam

‘Sociaal ondernemen is passie, het is oneindig, en je kunt veel meer dan je denkt.’

TIP van Bulent Dogan, Oprichter BMS Security

Pitchers: 4 mooie organisaties en initiatieven!

Als laatste op het programma stonden de 4 pitchers die elk 1 minuut de tijd hadden om hun project of programma aan de orde te brengen.

Als eerste begon Egon van Wees.

Hij is werkzaam bij Impact Ondernemerschap Loods / Buy Social Ambassadeur als Programmacoordinator @Amsterdam Impact.

sociaal ondernemen
Egon van Wees

Egon van Wees bracht het mooie initiatief ‘Boost je buurt’ onder de aandacht.

Ben jij een Amsterdamse impact ondernemer die werkt aan oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen of ben je bezig met een businessplan? Dan kun je je hier nog opgeven: de ondernemers met de meeste potentie winnen een ondernemersprogramma ter waarde van 2.500 euro en maken kans op een aanvullend ontwikkelbudget van €2.500, €5.000 of €7.500.

Marije Uilenberg, projectleider van pilot MBO Praktijkleren:

‘Er zijn heel wat werkenden en werkzoekenden die geen startkwalificatie hebben. Het behalen van een volledig MBO-diploma of MBO-certificaat is voor hen (nog) niet haalbaar.

Zij hebben een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt en raken vaker werkloos. 

sociaal ondernemen mbo praktijkleren
Marije Uilenberg

Al deze mensen hebben capaciteiten en kwaliteiten. De één kan bijvoorbeeld goed vrachtwagens lossen, de ander is een prima inpakker. Dankzij de MBO-praktijkverklaring kunnen deze kwaliteiten op de werkvloer worden gevalideerd, zonder dat een diploma behaald is’, aldus Marije.

Jos van Beuningen, oprichter en eigenaar van de Flower Family:

‘The Flower Family is een betekenisvolle startup die als missie heeft om samen met al haar Family Members de wereld een stukje mooier en gelukkiger te maken – daar is het ons om begonnen’, gaf Jos aan. ‘In alles wat wij doen hebben we aandacht voor mens en milieu.

The Flower Family is de online bloemenservice voor bloemen met een verhaal:
– duurzame bloemen direct van de gecertificeerde kweker,
– boeketten ontworpen door jonge kunstenaars,
– samengesteld door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt’

Jos van Beuningen

Peter van ’t Klooster, afdelingshoofd van Pantar:

Peter van ’t Klooster

Peter begon met heel goed nieuws! Namelijk dat Pantar die dag te horen had gekregen dat ze de werkinnovatieprijs van Start Foundation Cedris gewonnen heeft.

Samen met Werkse! zijn zij de winnaars dit jaar. Met de prijs mogen ze een plan uitvoeren waarmee nieuwe betaalde banen ontstaan voor mensen die nu vrijwel kansloos zijn op de arbeidsmarkt.

De 4 pitchers brachten interessante initiatieven en projecten aan het licht. De deelnemers konden in de ‘borreltijd’ ook met hen nog even digitaal naborrelen. We kijken terug op een inspirerende en interactieve middag die dankzij de deelnemers en alle sprekers, panelleden en pitchers mogelijk is gemaakt.

Nogmaals hartelijk dank aan alle deelnemers en sprekers voor uw bijdrage.

Jos, dank voor de bloemen van The Flower Family en graag allen tot snel ziens, live of online:).

Het digitale winterevent nog even terugkijken of kon u niet aanwezig zijn ?

Stuur kort even een mailtje naar sociaalwerkkoepel@amsterdam.nl en u ontvangt meteen de link.

Of heeft u nog een vraag of een geweldig voorstel? Neem bij deze contact met ons op als u meer wilt weten over onze koepel of een van de partners.

Deel dit artikel: