Een arbeidsbeperkte? Een talent met een ondersteuningsbehoefte!
Welke woorden gebruiken we als we praten met en over mensen die extra hulp op de werkvloer nodig hebben? Noemen we hen arbeidsbeperkt? Of kiezen voor een positievere benaming? En welke dan? Met dergelijke vragen houden we ons bij Sociaal Werkkoepel Amsterdam regelmatig bezig. We spreken met taalspecialisten, ervaringsdeskundigen, jobcoaches en andere professionals over wat werkt, en wat juist niet. Dit zijn onze laatste inzichten.
Vermijd het gebruik van termen waarmee de persoon samenvalt met de beperking
Bij de term ‘arbeidsbeperkte’ valt de persoon samen met zijn of haar arbeidsbeperking. Steeds meer organisaties kiezen daarom voor de term ‘mensen met een arbeidsbeperking’. Zij vinden dat iemand met een beperking op de eerste plaats een persoon is en niet een beperking. Bij Sociaal Werkkoepel Amsterdam gebruiken we de term ‘mensen met een ondersteuningsbehoefte’. Bij deze term gaan we niet uit van de beperking maar een hulpvraag op de werkvloer.
Kies voor een positieve benadering
De term ‘beperking’ benadrukt wat er mis zou zijn met een persoon. Ook het woord ‘rugzakje’ komt regelmatig voor. Deze termen benadrukken wat er mis zou zijn met mensen. Benadruk in communicatie liever het positieve. Dat kan onder andere door een talent te benoemen. Daardoor voelen mensen zich gezien als mens en reageren eerder op bijvoorbeeld een vacature in jouw organisatie.
Zorg voor gelijkwaardige communicatie
Als we ons richten tot mensen met een ondersteuningsbehoefte ligt ongelijkwaardigheid in communicatie op de loer. Zo willen werkgevers hen vaak ‘een kans geven’. Dat klinkt goed bedoeld. Maar als werkgever krijg je ook een kans, namelijk de kans op een nieuwe collega die waarde toevoegt in je organisatie. Die gelijkwaardigheid komt niet naar voren in deze term. Spreek dus liever van samenwerken, een baan aanbieden of samen een kans pakken.
Ga het gesprek aan
Twijfel je over de term die je wilt gebruiken? Wil je weten hoe iemand aangesproken wil worden? Ga dan eens het gesprek erover aan met de mensen waarover je praat en schrijft. In dialoog creëer je begrip over en weer, en daar ontstaan ook de oplossingen. Bovendien vinden mensen het vaak prettig als hun mening wordt gevraagd. Zo praten we niet over maar mét mensen.
Meer tips
Meer weten over inclusieve communicatie? Bekijk deze handige tips van Movisie.