Amsterdam Impact; loods voor sociale firma’s

Egon van Wees is loods voor impact ondernemingen, zoals sociale firma’s. ‘De loods is onderdeel van het programma ‘Amsterdam Impact’. Dit programma van de gemeente Amsterdam (Economische Zaken) bestaat sinds 2015 en faciliteert en stimuleert impact ondernemerschap in de stad. Dat kan gaan over inclusie, duurzaamheid en ook sociale werkgelegenheid. We kijken telkens wat de gemeente kan bijdragen in het veld rond deze ondernemers, het ecosysteem’.

Wanneer ben je een impact ondernemer?

’Als het in de kern van het bedrijfsmodel zit om meervoudige waarde te creëren. Dat wil zeggen financieel én maatschappelijk. Steeds meer bedrijven zetten die stap en als gemeente juichen we dat enorm toe.

‘Op de website van Amsterdam Impact kun je vinden wat Amsterdam Impact doet, bijvoorbeeld met Buy Social Events om bedrijven en organisaties met een sociale inkoopvraag te koppelen aan impact ondernemers. Gemiddeld ontstaan tijdens die events 5 deals, dus het loont. Een van de mooie deals is bijvoorbeeld de deal tussen sociale firma Swink en PWC (zie video).’

Er is ook sprake van een loods functie. Wat doe je als loods?

‘We gaan met impact ondernemingen in gesprek, kijken waar specifieke vragen liggen en wat we kunnen betekenen. Vervolgens kijken we hoe we die ondernemingen binnen en buiten de gemeente op weg kunnen helpen. Dat gaat deels om algemeen advies, bijvoorbeeld over hoe de gemeente georganiseerd is en waar je welke informatie kunt vinden. Maar ik verzorg ook tal van introducties bij organisaties en bedrijven die een goede partner kunnen zijn. Of ik koppel impact ondernemers aan elkaar’.

Als loods signaleer ik ook kansen en benader ik ondernemers als ik denk dat we als gemeente van waarde kunnen zijn.

Egon van wees

Ook is er een netwerk van impact financiers, waar men terecht kan voor verschillende financieringsvragen. Het voordeel daarvan is dat verschillende soorten financiering in één keer gefaciliteerd kunnen worden. Bovendien wordt er vooruit gekeken. Nu is dit nodig en over een tijdje mogelijk iets anders. Het netwerk helpt om daarop te anticiperen.

‘Daarnaast gaan we ook aan de gang met knelpunten die er kunnen zijn. Bijvoorbeeld rond vergunningen. Zo heb ik voor een sociale firma die te maken kreeg met betaald parkeren mee gezocht naar een oplossing voor de vele mensen met een beperking die met de eigen auto naar het werk moesten. Regels geven soms wat anders aan dan wat vanuit de sociale impact wenselijk is. Het is dan binnen die regels zoeken naar ruimte in interpretatie en een oplossing’.

‘Maar ook als een onderneming uit Amsterdam zijn vleugels wil uitslaan naar andere steden helpen we ondernemers op weg. We zijn er dus niet alleen voor bedrijven die starten in Amsterdam, maar ook voor bestaande die doorgroeien. 

Als loods werk ik nauw samen met collega’s. Ik verwijs bijvoorbeeld door naar de Stadsloods die ruimtevraag en aanbod bij elkaar brengt. En ook zijn er tal van collega’s die vragen doorsturen of aankloppen voor advies. 

Als loods signaleer ik ook kansen en benader ik ondernemers als ik denk dat we als gemeente van waarde kunnen zijn. Dan koppel ik bijvoorbeeld een ondernemer aan de Sociaal Werkkoepel.’

Amsterdam Impact is heel erg van het netwerken, contact, workshops enz. Hoe gaat dat nu in coronatijd?

‘We informeren over landelijke regelingen en brengen in kaart hoe het nu gaat, met een monitor die sociale firma’s ook kunnen invullen. We zetten actief communicatie in richting consumenten om bij impact ondernemers producten en diensten te kopen. En we zijn aangesloten bij de campagne #BuySocialjuistnu. Natuurlijk blijven we ondernemers en andere spelers uit het ecosysteem op weg helpen. En we zijn digitale events aan het voorbereiden, bijvoorbeeld ook weer rond Buy Social. Het zijn pittige tijden voor veel ondernemers. En tegelijkertijd is er veel creativiteit die heel inspirerend is en waar we als gemeente kunnen faciliteren en versterken’.

Contact: impact@amsterdam.nl