Pitch & Match bij de KNAW: succesvolle digitale kennismaking met 6 kandidaten

De Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) was op onze afgelopen Pitch & Match bijeenkomst op het allerlaatste moment helaas verhinderd. Maar elk nadeel heeft zijn voordeel. Want er kwam een speciale editie voor hen en die pakte heel goed uit!

Pitch & Match bij de KNAW

Voor de deelnemers die met de KNAW hadden willen spreken, organiseerde de Sociaal Werkkoepel namelijk samen met Lisanne van de Nieuwe Giessen van het WerkgeversServicepunt alsnog een speciale editie.

Ambitie op het gebied van maatschappelijke meerwaarde

We vragen Soraya Refos, Adviseur Diversiteit en Inclusie bij de KNAW, naar haar ervaring.

Pitch & Match bij de KNAW

“In de eerste plaats vinden we dat we enorm zijn verwend met het aanbod werkzoekende kandidaten.”

Ze nodigde 3 collega HR managers van de Amsterdamse instituten uit om ook deel te nemen.

“Naast dat we aan de Banenafspraak willen voldoen, hebben we binnen de KNAW nogal een ambitie op het gebied van maatschappelijke meerwaarde.

Maar we staan nog maar aan het begin en zijn zoekende. Deze kleinschalige online ontmoetingen hebben ons enorm geholpen.

Het persoonlijke contact zegt zoveel meer dan een CV op papier, iedereen ging direct denken in mogelijkheden. Voor de meeste collega’s was dit een eerste kennismaking, ze hadden vooraf geen beeld van de doelgroep.

‘Nu maakten we binnen 1 uur kennis met 6 fantastisch gemotiveerde mensen. Zij hadden zich allemaal heel goed voorbereid.’

Soraya Refos, Pitch & Match bij de KNAW

Het was mooi dat we nu niet óver, maar mét hen spraken. Zo konden de werkzoekenden aangeven wat zij zoeken en wat hun talenten, wensen en ervaringen zijn.”

Soraya complimenteert de organisatoren met de opzet waarbij de kandidaten eerst allemaal een goed voorbereide pitch van een minuut gaven. Daarna spraken de HR managers 10 minuten persoonlijk in een break-out room met de werkzoekenden. Sommigen namen hun jobcoach mee.

Pitch & Match bij de KNAW

Reacties van haar collega’s

Soraya Refos is vooral heel blij met de reacties van haar collega’s. “Deze digitale kennismaking heeft hen zoveel gebracht. In plaats van een opdracht die uitgevoerd moet worden, ging het hier over mensen. Echte mensen voor wie ze zich hard willen maken. Met die persoonlijke profielen in hun hoofd kunnen ze zich een voorstelling maken van welke plekken zouden kunnen passen. Ze gaan nu de organisatie in en voeren gesprekken met afdelingsmanagers op zoek naar mogelijkheden.”

Pitch & Match bij de KNAW

Eerste digitale kennismaking

Natuurlijk zou ze het liefst voor alle 6 kandidaten een werkplek binnen de KNAW willen vinden, maar Soraya moet ook eerlijk zijn. Het zal nog niet voor iedereen tot een match bij de KNAW leiden en nog niet elke afdeling zal een passende werkplek kunnen bieden.

Het ging hier ook nadrukkelijk om een kennismaking, maar Soraya is ervan overtuigd dat het iedereen die aanwezig was verder heeft geholpen. Ze raadt zowel werkgevers als werkzoekenden deze vorm aan. Iedereen komt er verder mee, maar het is wel heel belangrijk dat je vooraf elkaars verwachtingen duidelijk hebt.

Ervaring rijker

Het persoonlijke gesprek, de feedback en het pitchen zelf, helpen zowel de werkgever als de werkzoekende om die passende werkplek te vinden. Het was voor beide partijen spannend, maar hoe meer we met elkaar oefenen, des te beter worden we erin en komt die passende match.

Soraya wil deze opzet zeker nog een keer herhalen voor de andere instituten in het land. ‘Het zorgt in ieder geval in je organisatie voor een breder beeld van de toekomstige collega’s.’ geeft ze aan.

Ook iets voor uw organisatie? Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer info.

Deel dit artikel: