info@sociaalwerkkoepelamsterdam.nl
Transparent fill element

Samen voor een inclusieve arbeidsmarkt

Social Capital is ontstaan vanuit de wens van Heineken om de ‘purpose’ van het bedrijf meer tot leven te brengen. In een denkgroep waar ook David Jansen van Milieuwerk deel van uitmaakte, werd geconstateerd dat er nog heel veel mensen langs de zijlijn staan, die geholpen zijn met banen en coaching om te kunnen werken. Heineken Nederland heeft een enorm netwerk aan horecapartners waar deze mensen terecht zouden kunnen, en Heineken is heel sterk in talentontwikkeling. Samen met de sociale firma’s Happy Tosti en Milieuwerk is het bedrijf dit gaan onderzoeken en dat is eind 2019 uitgemond in Social Capital. Een ambitieus bedrijf met een sociale doelstelling: samen een inclusieve arbeidsmarkt creëren waar iedereen met een zichtbare en onzichtbare arbeidsbeperking een kans krijgt op een betaalde baan in de horeca, de catering of facilitaire dienstverlening. Social Capital heeft de ambitie om in 10 jaar 1000 mensen aan het werk te helpen en het grootste sociale detacheringsbedrijf van Nederland te worden.

Wouter Social Capital
Wouter
Stefanie Social Capital
Stefanie

Horeca

Hoe gaat het met de medewerkers?

We spreken met Stefanie Poorte en Wouter de Vaal. Wouter werkt al langer bij Milieuwerk en is nu mede eigenaar van en voor 50% werkzaam voor Social Capital. Niet geheel toevallig, want hij heeft een achtergrond in de horeca.

Stefanie is in februari aangetrokken als operationeel manager en daarnaast net als Wouter jobcoach. Ook zij heeft een opleiding in en passie voor de horeca.

Wouter: ‘Het begon in Leiden, want daar bouwt Heineken een nieuw hoofdkantoor naast het Centraal Station, hier komt ook horeca en een brouwer in. Daar is vertraging in gekomen. Hierdoor lag het groeipotentieel niet meteen in Leiden en hebben we ons verder gefocust op Amsterdam. Hier zitten Heineken Experience en Happy Tosti zelf. Ondanks de problemen door corona zijn in september 5 mensen op contract gekomen bij Heineken en bij Happy Tosti worden vanaf oktober alle medewerkers door Social Capital begeleid en gecoacht.’

Stefanie: ‘De medewerkers krijgen in de regel een proefplaatsing van twee maanden (bij Heineken Experience één maand) of een leerstage van zes maanden waarin bekeken wordt wat de mogelijkheden zijn.

Daarnaast is een opleidingspakket gastvrijheid en etiquette, bartraining en bediening ontwikkeld.’

Niet iedereen is op voorhand overal voor geschikt, elders zie je bijvoorbeeld dat onderscheid gemaakt wordt tussen publieksfuncties en werk dat achter de schermen plaats vindt. Hoe doen jullie dat?

Wouter: ‘We kiezen een locatie, waar mensen rustig kunnen leren en oefenen. Dan krijgen ze de kans om zelfvertrouwen te ontwikkelen en dan zie je dat ze meer kunnen dan ze dachten.’

Stefanie: ‘Je merkt zo’n dankbaarheid en vreugde als ze een contract kunnen tekenen! Er worden letterlijk vreugdesprongetjes gemaakt. Een voorbeeld is Elaine Neri, die door wat ze heeft meegemaakt een deuk had opgelopen in haar zelfvertrouwen. Na ruim een maand waarin ze echt opgenomen is in het team en heel veel complimenten heeft gekregen over hoe ze haar werk doet, zie je haar helemaal opbloeien en heeft ze zich tot doel gesteld om de VIP tours te gaan geven.’

Elaine Social Capital
Een stralende Elaine Neri

Toekomst

Nu werken jullie nauw samen met Heineken en hebben het opleidingstraject met hen ontwikkeld, gaan jullie dat in de toekomst ook met anderen doen?

Wouter: ‘Ik kan me voorstellen dat we, als we de facilitaire dienstverlening meer gaan oppakken, daar dan ook iets voor gaan ontwikkelen. Ik geloof dat we als sociaal ondernemers moeten samenwerken om duurzaam werk voor de doelgroep te creëren. Een voorbeeld is dat we met Pantar in gesprek zijn voor een sluitende keten in de horeca. Als de mensen bij Pantar uitgeleerd zijn, kunnen ze doorstromen naar ons en andersom, als het bij ons even wat minder gaat kunnen ze naar Pantar.’

Niet zomaar netwerken, maar verbinden!

Wouter: ‘Verbinden werkt! Dat is onze ondertitel, dat gaat verder dan samenwerken, het zou een oplossing kunnen zijn voor het probleem dat er zoveel mensen langs de kant staan, die wel aan werk geholpen kunnen worden als we meer de verbinding aangaan.’

Stefanie: ‘Netwerken is iets zakelijks. Verbinden heeft een emotionele kant  Het gaat bijvoorbeeld om passies te verbinden met mensen, zowel de mensen die bij de organisatie betrokken zijn als de mensen met wie we werken.’
Wouter: ‘Als je hier een succes van wilt maken, heb je meer nodig dan ratio. Met ‘Verbinden werkt!’ geef je aan dat je op meerdere lagen de aansluiting moet zoeken met elkaar. Dat het een goede zaak is om mensen aan het werk helpen, landt pas echt als we er de emotie aan kunnen verbinden.’

‘Ik geloof dat we als sociaal ondernemers moeten samenwerken om duurzaam werk voor de doelgroep te creëren’

Nagekomen: gevolgen tweede golf corona

De gevolgen van de sluiting van de horeca eind oktober gaan niet aan Social Capital voorbij, maar worden zoveel mogelijk verzacht, aldus Wouter de Vaal:
‘Heineken Experience is dicht, maar contracten blijven doorlopen en mensen worden met challenges en beeldbellen gemotiveerd gehouden door onze jobcoaches.
Happy Tosti doet alleen take away en heeft helaas de lopende proefplaatsingen stop moeten zetten, wel met de afspraak dat de kandidaten in kwestie terug kunnen komen als er weer sprake is van openstelling van de horeca.’

Deel dit artikel: