Zonder jobcoach zou ik niet zijn waar ik nu ben

Het is voor sommige mensen niet gemakkelijk aan het werk te komen zonder jobcoach. De gemeente Amsterdam biedt daarom de mogelijkheid jobcoaching aan te vragen. En heeft bovendien onderzocht wat werknemers vinden van de jobcoaching die ze hebben. Of hebben gehad.

Klanttevredenheidsonderzoek jobcoaching

Daarvoor zijn in februari 2019 21 interviews gehouden met mensen uit deze groep. De resultaten van dit klanttevredenheidonderzoek zijn uiteindelijk heel positief. Want Amsterdammers met een arbeidsbeperking beoordelen de inspanningen van de jobcoaches als zeer waardevol.

Jobcoaching

Zij kunnen namelijk hulp krijgen. Zowel bij het vinden als bij het behouden van een baan. Dat kan bijvoorbeeld via een jobcoach vanuit de gemeente. Of vanuit de werkgever. De jobcoach geeft dan de kandidaat persoonlijke ondersteuning. Heel direct bij het verrichten van zijn taken op de werkplek. Naast coaching neemt een begeleider ook belemmeringen weg. De jobcoach zorgt bovendien voor kennis en begrip bij de werkgever en collega’s.

Belangrijkste toegevoegde waarde van een jobcoach

  • Het (helpen) vinden van werk
  • Begeleiding tijdens werk
  • Behoud van werk
  • Doorstromen naar ander werk
  • Meedenken en adviseren over de aanpak van privé- of werkgerelateerde situaties

“Amsterdammers vinden het erg fijn dat ze iemand hebben die achter hen staat en die ze om hulp kunnen vragen”

Waardering

Amsterdammers met een arbeidsbeperking geven dus aan de ondersteuning van een jobcoach erg te waarderen. Zonder deze ondersteuning dacht een meerderheid van hen zelf geen werk te hebben gevonden.

Zonder jobcoach

Hieronder een paar opmerkingen uit het onderzoek:

  • “Zonder jobcoach had ik nog bij de sociale dienst gezeten!”
  • “Ik wilde af van die eindeloze dagen in mijn eentje.”
  • “Amsterdammers vinden het erg fijn dat ze iemand hebben die achter hen staat. En die ze om hulp kunnen vragen.”
  • “Dat ze altijd achter je staan. Je kan altijd bij ze terecht. Als er wat is, dat ze je dan helpen om een probleem op te lossen. “

Wat kan nog beter?

Overwegend zijn Amsterdamse werknemers met een arbeidsbeperking dus vooral blij met de ondersteuning die ze van hun jobcoach krijgen. Het onderzoek geeft aan dat er kleine verbeterpunten zijn op het gebied van:

  • frequentie
  • bereikbaarheid
  • respons
  • mogelijkheden van de klant
  • En ook bij ondersteuning in geval van niet-werk gerelateerde vragen.

Informatie

Wilt u meer informatie over dit onderzoek of over een jobcoach? Neem dan vooral contact op met de Sociaal Werkkoepel Amsterdam info@sociaalwerkkoepelamsterdam.nl

Digitale doorstroomsessie: Zonder jobcoach zou ik niet zijn waar ik nu ben.

Deel dit artikel: