Handyman bij NS Groep: Bart Zwaneveld

Bart Zwaneveld (31) uit Hoofddorp heeft het erg naar zijn zin in de participatiebaan bij NS Groep in Utrecht. Hij is als handyman begonnen. “Eigenlijk ben ik nu een soort conciërge.”

We zitten met z’n vieren in een vergaderkamer van de NS. Op de zevende verdieping met uitzicht op, natuurlijk, het centraal station van Utrecht. Jodie van de Water is de jobcoach van Bart. Ümit Tuncer is de leidinggevende van deze nieuwe medewerker.

Participatiebaan: handyman bij NS Groep

“We waren op zoek naar een handyman met technische kennis. Daar hadden we al een tijdje een vacature voor uitstaan, maar we konden in de regio Utrecht niemand vinden. Bovendien was door corona ons team hier afgeschaald. Een 2e handyman was financieel eigenlijk niet haalbaar. Maar dankzij deze participatiebaan hebben we een pareltje binnengehaald”, aldus Ümit. Bart is volgens hem een volwaardig lid van het team. “We hoeven helemaal geen rekening met hem te houden. Ik heb ook geen instructies meegegeven aan zijn collega’s, want dat is helemaal niet nodig.” Bart past goed in het team, aldus Ümit. “De karakters passen bij elkaar, we maken er samen een feestje van en ontzorgen onze klanten.”

De NS biedt vaker participatiebanen aan. Zo zit er ook iemand bij de backoffice in Haarlem op een functie bij de afdeling Huisvesting.

We hebben een pareltje binnengehaald

Ümit Tuncer, leidinggevende

Gewaardeerd

Meet & Match

Bart voelt zich naar eigen zeggen erg gewaardeerd. Op andere werkplekken heeft hij het wel eens anders meegemaakt. Daar ondervond hij meer druk en voelde hij zich soms buitengesloten. “Ik werk namelijk voor de klant en niet voor de werkgever. Zo gaf ik de klant soms het advies een kleinere groepenkast te laten plaatsen, omdat ze qua gebruik toch niet zoveel nodig hadden. Maar daardoor liep mijn werkgever geld mis. En dat werd mij niet in dank afgenomen.”

Snelste recruitment procedure ooit

“Ik had eigenlijk meteen een goed gevoel bij de NS. Ik had tijdens de Meet & Match gekozen om met NS in gesprek te gaan voor werk in een van de winkels van op een treinstation. Maar vlak daarna hoorde ik van Jodie, dat zij op eigen initiatief NS Groep had benaderd.” Jodie knikt: “Inderdaad, want ik zag al snel dat je niet paste bij de winkels.” Enthousiast vertelt Bart: “Daarna volgde de snelste recruitment procedure ooit. Een record, zo heb ik mij laten vertellen. Ik kreeg een kwartier na mijn gesprek namelijk al een contract aangeboden.”

Tijdens de digitale Meet & Match georganiseerd door de Sociaal Werkkoepel had Bart geluk. Op deze dag had Bart afspraken met verschillende werkgevers voor een mogelijke participatiebaan. “Gelukkig was ik vroeg”, vertelt Bart, “en had ik het eerste gesprek met Jodie van de NS. De andere afspraken gingen op die dag niet door vanwege een storing in MS Teams. De sollicitatie bij NS ging zo snel dat toen Bart al een contract bij NS Groep in Utrecht had, de gesprekken met de andere werkgevers gepland werden. “Maar toen was het voor hen al te laat.”

Goede babbel

Het verbaast Bart niet, dat hij zo goed in de markt ligt. “Ik weet dat ik een goede babbel heb.” Maar na 2,5 jaar thuiszitten met een WAJONG-uitkering was hij wel blij, dat hij via het UWV in aanraking kwam met de Sociaal Werkkoepel. Want tot die tijd hadden de vele sollicitaties niet tot een baan geleid.

Bart Zwaneveld aan het werk
Bart Zwaneveld handyman bij NS Groep steekt graag zijn handen uit de mouwen!

Waar liep Bart zoal tegenaan?

Wat doet Bart als handyman?

“Ik heb een aantal gaten in mijn cv. Ondanks dat ik al op mijn 15e ben begonnen met werken, miste ik werkervaring als elektricien. Want tussentijds ben ik bijvoorbeeld ook hovenier of schoonmaker geweest. Gewoon, omdat ik bezig wilde blijven. Ik heb bovendien geen rijbewijs.” Hij komt met een pakkende vergelijking: “Tja, zonder rijbewijs ben je dan een machinist zonder trein.”

Leeftijd

Zijn leeftijd speelde hem ook parten. En hij geeft aan wat de redenen waren om hem niet aan te nemen. “Omdat ik geen rijbewijs heb, kon ik ook niet als monteur werken. Want je moet naar klanten kunnen rijden. Daarom kon ik alleen als assistent monteur aan de bak komen. Op je 31e ben je dan ook nog te duur voor die functie.” Maar Bart is er niet rouwig om. Want hij zit nu op z’n plek bij de NS. Facility manager Chris en collega handyman Kees zijn voor hem de vraagbaken. Zij zorgen ervoor dat hij alle spullen kan vinden die hij nodig heeft voor het werk.

Bij NS Groep helpt hij “interne klanten”. Dat zijn de collega’s op kantoor die melding maken van storingen aan apparatuur of hulp nodig hebben bij andere facilitaire zaken. Laatst moest Bart bijvoorbeeld helpen bij het uitpakken en monteren van 190 stoelen.

Beoordelen en coördineren

“Toen hebben we geprobeerd of Bart ook kan beoordelen en coördineren”, vertelt Ümit glimlachend. Bart zucht nog na van die vermoeiende dag die hem veel energie kostte. “Oh man, wat was ik moe daarna. Gelukkig had ik de dag erop vrij.”

Samen met 4 monteurs voor de montage en extra sjouwers moest de klus geklaard worden. “We begonnen om half 9 ’s ochtends en waren pas om half 6 ’s avonds klaar”, vertelt Bart. “Alle stoelen waren apart ingepakt en er was heel veel verpakkingsmateriaal. Daarom besloot ik, dat ik de stoelen zou uitpakken en dat de rest de stoelen zou monteren en naar de juiste plek brengen.”

HET WAS EEN ECHTE STOELENDANS

Bart Zwaneveld, handyman

Collegialiteit en vertrouwen in elkaar

Dat duurde langer dan gepland. Maar de monteurs wilden graag blijven doorwerken, totdat alle stoelen uitgepakt en gemonteerd waren. “Ikzelf vind het ook wel fijn als het gewoon af is en niet blijft liggen. Dus toen zij zeiden dat ze bleven om door te werken, ben ik ook gebleven.” Aan het eind van de dag had hij wel pijn aan zijn voeten en was hij ontzettend moe. “Het was een echte stoelendans”, grapt hij.

De “test” was daarmee gelukt. “Het is belangrijk, dat we vertrouwen stellen in onze mensen”, zegt Ümit. En dat dit wederzijds is, blijkt wel. “Zo steek ik in elkaar: ik ben er voor jullie, als jullie er ook voor mij zijn”, aldus Bart.

Om nog maar eens te onderstrepen dat hij het naar zijn zin heeft bij zijn nieuwe werkgever, zegt hij: “Ik heb nog nooit een werkgever gehad met zulke goede arbeidsvoorwaarden. Ik mag gratis reizen. Lunchen kan hier in de kantine voor slechts 2 euro. En af en toe krijg ik een reis aangeboden naar plekken waar ik nooit kom. Zoals naar het opslagterrein of zo.”

Deel dit artikel: