info@sociaalwerkkoepelamsterdam.nl

Verslag Digitale Netwerkborrel voor partners: donderdagmiddag 9 september 2021

De Sociaal Werkkoepel is natuurlijk een netwerkorganisatie. We delen kennis met jullie en met elkaar. Met die doelstelling planden we voor donderdag 9 september jl. een uurtje in van 4 tot 5 uur via MS Teams voor de digitale ‘borrel’ voor alle partners.

Dat een informele netwerkborrel (ook non-alcoholisch natuurlijk:) via de digitale snelweg ook heel gezellig en informatief kan zijn, bleek tijdens deze middag weer. Anneke Broekman, projectmanager bij de Sociaal Werkkoepel heette iedereen van harte welkom.

Introductie

Inge Dullens, projectmanager bij de SWK en met name verantwoordelijk voor meer werkplekken en sociaal inkopen, vertelde ons o.a. wat de coronacrisis voor effect heeft gehad de afgelopen tijd op sociaal werk in Amsterdam. Gelukkig neemt het aantal Amsterdammers dat aan het werk is met de instrumenten van de Participatiewet nog steeds toe (naar 1.374 eind augustus). Maar wel minder snel dan voor de crisis.

Er worden minder nieuwe plaatsingen gerealiseerd. Ook worden contracten vaker beëindigd en is de uitval bij werkgevers toegenomen. Sinds juni 2021, met het versoepelen van de coronamaatregelen, is de groei van het aantal plaatsingen wel weer iets toegenomen. Maar nog niet voldoende om alle uitstroom uit de WSW te compenseren. We zijn benieuwd wat voor invloed het verder versoepelen van de maatregelen en het wegvallen van de corona-steunmaatregelen per 1 oktober 2021 zal hebben.

Allereerst een digitaal rondje kennismaken. Wie doet wat en waar ben je trots op? Zo gaf Hanne Overbeek, projectleider ‘Samenwerken in de regio’ bij Everyday Heroes aan dat er inmiddels 18 Amsterdammers aan het werk zijn met inzet van Powercertificaten die aangeschaft zijn door opdrachtnemers van gemeente Amsterdam met een social return verplichting. Zeker iets om trots op te zijn!  En Kees Bakker van Yuverta (voorheen Wellantcollege) vertelt dat zij voor de Groenvoorziening in Amsterdam in samenwerking met de gemeente een aantal mooie trajecten hebben lopen.

Interactie en netwerken

Maar het echte netwerken kwam helemaal goed op gang toen Annekeons vroeg even wat uit de koelkast (of kraan) te halen:). Na een gezamenlijke proost op een goed economisch en sociaal herstel na corona en op mooie tijden als partner bij de koepel, werden de haakjes en connecties echt gelegd.

Vraag: hoe zit het met de statushouders & sociaal werk?

‘Statushouders behoren officieel niet tot de doelgroep van sociaal werk waar de koepel zich voor inzet. Maar het zou wel mooi zijn als het extra aandacht krijgt’ aldus Anneke. ‘Sinds een tijdje kun je ook weer van je doelgroepindicatie af op het moment dat jij dat wilt. Je kunt bijvoorbeeld eerst starten met doelgroepindicatie waarbij subsidie of jobcoaching net die mogelijkheid geeft om (weer) rustig aan de slag te gaan. En dan na een tijdje wanneer je het niet meer nodig hebt, kun je je uitschrijven uit het doelgroepregister. Dat zou ook voor statushouders goed kunnen werken.’

Marlet Schreuder, beleidsmedewerker Economische en Educatieve Inclusie voor Vluchtelingen bij Gemeente Amsterdam bevestigt dat de gemeente een nieuwe rol heeft naar statushouders toe ten behoeve van het faciliteren naar (sociaal) werk. In Amsterdam zijn speciale klantmanagers aangesteld voor het begeleiden van vluchtelingen. De klantmanagers hebben een uitgebreid scala aan instrumenten ter beschikking om statushouders te begeleiden naar werk. Maatwerk staat daarbij voorop.

Inzetten van regelingen: forfaitaire route en meer

Mooie initiatieven, maar hoe zit het met de regelingen en wat zijn de ervaringen bij jullie op dit moment, vroeg Anneke zich af? ‘De forfaitaire route is gisteren ingezet bij PostNL’ geeft Evy Eijsermans, programmamanager operational change MailNL (PostNL) aan, ’en is een mooie manier om met meer zekerheid aan de slag te gaan.’ Edwin Teljeur, directeur MEO zou graag zien dat de no-risk polis ook bij de forfaitaire route van kracht is. ‘Want er is toch een hoger uitvalrisico.’ Leanne Sneijer, jobcoach bij Young Capital heeft goede ervaringen met proefplaatsingen.

Michel Pot, teammanager Sociaal Werk bij gemeente Amsterdam geeft als tip mee om bij voorkeur via de Banenafspraak en/of de praktijkroute te werken. Dan geldt de no risk polis wel. Annet Rensen, loopbaanadviseur bij het ROC van Amsterdam en Flevoland voegt toe dat bij de Banenafspraak als knelpunt wordt ervaren dat zij eigen risicodrager zijn als onderwijsinstelling. Dat wil zeggen, dat zij als instantie bij uitval verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van de wet Poortwachter en de uitkering moeten betalen. Dat kost tijd en geld en werkt drempelverhogend.

Kruisbestuivingen

Naast inspiratie en tips opdoen, waren er ook nog wat kruisbestuivingen tussen de 16 partners. Zo zullen onder andere Eline van Weelden, manager HR & Ontwikkeling van Pantar en Jack Stuifbergen zeker verder praten met Hanne Overbeek van Everyday Heroes en Jack sluit af met een mooie shout out naar Evy van PostNL. ‘Die 400 mensen gaat vast lukken met die ambitie. Dat kunnen jullie!’

Volgende netwerkborrel voor alle partners!

Er werd deze keer al gebrainstormd over verschillende onderwerpen en er blijft zeker genoeg te bespreken voor de volgende keer.

Suggesties voor onderwerpen zijn altijd welkom! En die kunt u ons mailen naar dit emailadres of neem telefonisch contact met ons op.

SAVE THE DATE & AANMELDEN:

De volgende digitale netwerkborrel isgepland op:

Donderdag 28 oktober van 16.00 tot 17.00 uur a.s. en is voor alle partners!

Aanmelden kan via dit aanmeldformulier!

Ter info: we hanteren een maximum van 16 deelnemers om de interactiviteit te behouden. Als er meer aanmeldingen komen, plannen we een nieuwe datum extra erbij. Ook partner worden? Neem dan ook even contact met ons op.

Leuk als u erbij kunt zijn. Want samen zijn we de Sociaal Werkkoepel en samen meer sociaal werk in Amsterdam. 

Deel dit artikel: